autorski tomik wierszy "Na krawędzi"
powrót do strony głównej witrynyinformacje o autorze witrynyPodziękowaniaprzejście do galeriiprzejście do działu z filmamiprzejście do działu z artykułamiprzejście do działu z moją poezjąprzejście do działu z moimi opowiadaniamiprzejście do działu z opisami szlakówporadnik górołazamini blog - aktualnie u mniesprzętrecenzje książekkonkursyBaza schronisk górskichTomik - "Na krawędzi"dział z zasobami do pobrania i linkamikontakt
Beskid Mały                                                         strona: 1 / 2 opis do pobrania jako PDF powrót do strony głównej kategorii
Trasa:
Międzybrodzie Żywieckie pętla PKS (pętla Żar) 380m n.p.m. – Dolina Isepnicka – Przełęcz Isepnicka 698m n.p.m. – Kiczera 831m n.p.m. – Żar 761m n.p.m. – Międzybrodzie Żywieckie pętla PKS (pętla Żar) 495m n.p.m.
szlaki:

strona 1 strona 2 strona następna
Kraj / pasmo:  Beskid Mały

Cel:
  • Kiczera 831m n.p.m.
  • Żar 761m n.p.m.
Dni: 1

Start: pętla autobusowa / ostatni przystanek PKS w Międzybrodziu Żywieckim (pętla Żar)
Meta: pętla autobusowa / ostatni przystanek PKS w Międzybrodziu Żywieckim (pętla Żar)

Czasy przejść:
Międzybrodzie Żywieckie pętla PKS (pętla Żar) – Dolina Isepnicka – Przełęcz Isepnicka - czas przejścia: 1 godzina 30 minut / szlaki:
Przełęcz Isepnicka – Kiczera - czas przejścia: 30 minut /  szlak:
Kiczera – Żar: 45 minut / szlak:
Żar – Międzybrodzie Żywieckie pętla PKS (pętla Żar) - 55 minut* / szlak:ut / szlak:
* - ze szczytu Żaru istnieje opcja zejścia szlakiem czarny, bądź zjechania kolejka terenowo-linową, wówczas czas dojścia czarnym szlakiem z dolnej stacji kolejki wynosi 15 minut.

Łączne czasy przejść: 3 godzin 40 minut (wariant z zejściem pieszym z Żaru) / lub 3 godziny (wariant ze zjazdem kolejką)

Opis i charakterystyka tasy:

Naszą wycieczkę rozpoczynamy od dotarcia na pętle autobusową w miejscowości Międzybrodzie Żywieckie, opisywanej w różnych publikacjach i opisach przewoźników jako przystanek „pętla Żar”, lub „Międzybrodzie Żywieckie III”. Generalnie jest to typ trasy umożliwiający wybranie zamiast publicznego środka transportu, własny samochód, jako że opisywana trasa zatacza pętlę i sprowadza nas dokładnie w to samo miejsce w którym rozpoczynam szlak.
Międzybrodzie Żywieckie / Pętla Żar – ostatni przystanek PKS
i linii miejskich dojeżdżających tu z Żywca
Tuż po drugiej stronie pętli autobusowej natrafimy
na pierwsze znaki naszego zielonego szlaku
Jeśli wybierzemy własny samochód zmuszeni będziemy podjechać nieco powyżej wymienionej pętli, cały czas za prowadzącą serpentynami szosą, aż do rejonu dolnej stacji kolejki linowo-terenowej na Żar, gdzie na parkingu możemy pozostawić samochód, następnie musimy ponownie zejść na dół na pętlę autobusową (około 15 minut), zaprocentuje nam to na finiszu trasy, gdy nie będzie już potrzeby schodzenia na dół lecz od razu z parkingu można będzie powrócić do domu.

Natomiast gdy wybierzemy środki transportu publicznego, na pętlę dostaniemy się kursującymi tam PKS-ami z Bielska-Białej, PKS-ami, lub liniami podmiejskimi kursującymi z miasta Żywiec. Musimy jednak pamiętać że ostatnie PKS w kierunku Bielska odjeżdża w rejonie gadziny 16:30, nieco lepiej wygląda sytuacja w przypadku dojazdu do Żywca, autobusy w tym kierunku odjeżdżają z pętli do późnych godzin wieczornych.
Międzybrodzie Żywieckie III / Pętla Żar – rozkłady jazdy (zdjęcie z dnia 14.12.2014)
Czas ruszać w drogę...
Czas więc po omówieniu miejsca startu ruszać w drogę... nasz zielony szlak prowadzący Doliną Isepnicką rozpoczyna się tuż przy pętli autobusowej. Na pierwsze znaki natrafimy po przeciwnej stronie szosy, obok starego drewnianego domu prywatnego, na słupie energetycznym. W miejscu tym rozpoczynają się dwa szlaki – nasz zielony, oraz czarny, którym będziemy wracać z Żaru do tego miejsca. Szlak odbija od głównej szosy sprowadzając nas na wąską, początkowo asfaltową drogę, prowadzącą doliną, wzdłuż rzeczki o nazwie Isepnica, od której wzięła swoją nazwę dolina i przełęcz na którą zmierzamy.

Tuż obok pętli rozpoczyna się nasz zielony szlak,
jak i czarny którym tu zejdziemy ze szczytu Żaru
Szlak zielony odbija w prawo kilkanaście metrów powyżej pętli autobusowej
Tuż po opuszczeniu głównej szosy zobaczymy drogowskaz informujący nas o miejscu w którym się znajdujemy - „Międzybrodzie Żywieckie III” i podającym aktualną wysokość – 380m n.p.m. Drogowskaz poinformuje nas również że przed nami, podążając za zielonymi znakami 1 godzina 30 minut na Przełęcz Isepnicką.
Tablica informacyjna tuż przy początku zielonego szlaku
Początkowo szlak będzie prowadził dnem doliny Isepnickiej asfaltową drogą
Po przejściu około 200 metrów, szlak zakręci w prawo w kierunku mostku, za nim szosa rozwidla się w dwóch kierunkach, w miejscu tym oznakowanie szlaku jest niejednoznaczne, notabene będzie to problem częściej pojawiający się na tym szlaku, my zakręcamy w lewo w kierunku ulicy Kosarzyska. Szlak będzie prowadził nadal wzdłuż szosy, dnem doliny, wijąc się wśród prywatnych domów. Cały czas wzdłuż strumyka i lekko, ale nieustannie prowadząc do góry. Taka charakterystyka trasy utrzyma się przez najbliższe pół godziny.

Kilka minut po starcie szlak doprowadza nas do rozwidlenia, w miejscu tym należy kierować się na mostek, po przejściu którego na kolejnym rozwidleniu skręcić w lewo na ulicę Kosarzyska

Po trzydziestu minutach szlak opuści drogę asfaltową, odbijając w prawo, w górę, na szutrową drogę leśną, początkowo dość znacznie się wznoszącą. Po pokonaniu podejścia droga na krótko się wypoziomuje, po lewej w dole zobaczymy zabudowania prywatywnych gospodarstw, a yżej ogrodzone tereny ośrodka rekreacyjnego. Szlak nadal prowadząc wzdłuży strumienia, lasem mieszanym, z przewagę wysokich świerków, ponownie zacznie się wznosić wyprowadzając obok źródełka Księdza Józefa, gdzie znajduje się ławeczka.
Ulica Kosarzyska którą prowadzi zielony szlak
Przez pierwsze 30 minut szlak będzie prowadził wzdłuż potoku Isepnica, asfaltową szosą, wijąc się dnem doliny wśród okolicznych gospodarstw
Wkrótce potem szlak zakręci wpierw w lewo, potem w prawo włączając się w szeroką, gruntową drogę, służącą do zwózki drzewa, oraz jako droga dojazdowa dla okolicznych mieszkańców. Również w tym miejscu szlak ponownie zaczynie ostro rwać do góry, zmierzając w kierunku widocznego z daleka rozwidlenia. Tutaj uwaga! To kolejne miejsce w którym szlak jest dość słabo oznakowany... brak tam jakichkolwiek (stan na dzień 14.12.2014) oznakowań co do jego dalszego przebiegu, zdawać by się mogło że zakręca w prawo do góry definitywnie wreszcie opuszczając tereny zabudowane... to jednak błąd, szlak prowadzi nadal prosto, trzymając się zasadniczego przebiegu gruntowej drogi. Nieco żenuje fakt że szlak stosunkowo przecież nowy, nie dawno więc wyznakowany, wciąż nie obecny na wszystkich mapach, jest tak fatalnie oznakowany...

Po około 30 minutach szlak zielony opuści szosę odbijając na szutrową drogą, by po kilku minutach wyprowadzić nas w rejonie Źródła Księdza Józefa
Następny odcinek szlaku prowadzi już nieco węższą leśną drogą, głównie świerkowym lasem. Po kilkunastu minutach trakt, zakręcając w prawo i lekko się wznosząc wyprowadzi nas w rejon zalesionego bukami siodła, z charakterystycznym przecinającym go poprzecznie strumykiem i paśnikiem. Po przekroczeniu strumienia kontynuujemy marsz, nadal podążając za drogą, czeka nas teraz kolejne, najdłuższe na tym szlaku podejście pod Przełęcz Isepnicką. Droga stopniowo zwęża się przechodząc w szeroką ścieżkę, cały czas ostro rwąc do góry. Stopniowo wraz z nabieraniem wysokości po lewej i za naszymi plecami otworzą się piękne widoki na Żar i szczyty Beskidu Śląskiego, w tym dominujący masyw Skrzycznego.
Źródełko Księdza Józefa
Dolina Isepnicka jest bardzo malownicza

Po minięciu Źródełka Ks. Józefa szlak dwukrotnie zakręci wprowadzając nas na szeroką drogę szutrową, wznoszącą się miejscami stromo do góry,
po kolejnych kilkunastu minutach szlak przejdzie w węższą drogę leśną, wprowadzając nad do bukowego lasu
Po kilkunastu minutach mozolnego podejścia ścieżka wprowadzi nas w las Bukowy, zakręcając nieznacznie w prawo by po chwili wyprowadzić na śródleśne skrzyżowanie szlaków. W miejscu tym nasz dotychczasowy szlak zielony, łączy się chwilowo ze szlakiem czerwonym prowadzącym z Przełęczy Kocierskiej na Żar i to właśnie nim od tej chwili będziemy podążać. Po prawej w przesiekach drzew zobaczymy siodło bliskiej już Przełęczy Isepnickiej, a dalej ponad nią zalesiony z tej strony szczyt Kiczery – nasz kolejny cel.
Wraz z nabieraniem wysokości za naszymi plecami
otworzą się malownicze panoramy na pasmo Skrzycznego...

Śródleśne siodło, w miejscu tym szlak opuszcza towarzyszący mu dotychczas potok Isepnica i zaczyna się ostro wznosić prowadząc w kierunku Przełęczy Isepnickiej
Na krótkim odcinku – do przełęczy oba szlaki – czerwony i zielony będą prowadzić wspólnie, podążamy więc za nimi na przełęcz, co nie powinno nam zająć więcej niż kilka minut. Po zejściu na częściowo zalesioną Przełęcz Isepnicką 698m n.p.m., najtrudniejsza część szlaku zostanie za nami, dotarcie do tego miejsca od chwil i startu nie powinno nam zająć więcej niż około 1 godziny 30 minut, czas ten oczywiście uzależniony jest od naszej indywidualnej kondycji, oraz panujących warunków pogodowych. Na przełęczy po prawej zobaczymy majestatyczne widoki na pasmo Beskidu Małego, po lewej na Skrzyczne i inne szczyty Beskidu Śląskiego i Małego. Widoki te będą przedsmakiem czekającej nasze oczy i serca uczty, jaka nas czeka nieco wyżej na Kiczerze.
Przełęcz Isepnicka – 698m n.p.m. w miejscu tym nasz dotychczasowy szlak zielony łączy się ze szlakiem czerwonym,
którym teraz będziemy podążać, przez krótki czas będą one prowadzić wspólnie.

Przełęcz Isepnicka – 698m n.p.m. / widok w kierunku ostatniego celu naszej wycieczki –
góry Żar o charakterystycznym ściętym wierzchołku, znajduje się tam zbiornik elektrowni szczytowo-pompowej
Jak wspominałem na Przełęczy Isepnickiej opuszczamy zielony szlak, który odbija w lewo trawersując zbocza Kiczory, a my podążamy za czerwonymi znakami prosto do góry. Znów czeka nas teraz podejście, na szczęście ostatnie, oraz krótsze od tych już pokonanych. Szlak w większości będzie prowadził niskim lasem mieszanym, z przewagę starych drzew liściastych, czasem wyprowadzając na tylko częściowo odsłonięte polany. Cały czas podążając do góry po około 25 minutach, las zacznie się przerzedzać, pojawią się jałowce i niskie krzewy, po prawej i lewej pomiędzy drzewami zaczną się przed nami otwierać wspominane wcześniej widoki, będzie to już rejon oddalony o kilka minut od szczytu Kiczery. Chwilę potem po prawej na polanie pod starym bukiem zobaczymy ławeczkę i stół, warto tutaj przysiąść i nacieszyć się piękna panoramy na Beskid Mały, w dalszej części szlaku widoki na tą część pasma nie będą bowiem już dostępne.
Przełęcz Isepnicka – 698m n.p.m.

Przełęcz Isepnicka – 698m n.p.m. - widoki w kierunku szczytów Beskidu Małego
Ruszając dalej szlak otworzy się po lewej na kotlinę Żywiecką, z dobrze widoczną taflą sztucznego zalewu Żywieckiego, ponad którym wznoszą się szczyty trzech pasm Beskidzkich – Małego, Śląskiego i Żywieckiego. Panorama ta szczególnie imponująca wygląda podczas zachodu, gdy szczyty okraszone czerwienią zachodzącego za Skrzycznem słońca, toną stopniowo w granatach. Właśnie ta wyjątkowa panorama, jest jednym z zasadniczych powodów dla których warto odwiedzić ten szczyt... po kilku minutach otoczeni pięknymi widokami docieramy do szczytu Kiczery 831m n.p.m.

Tuż po minięciu przełęczy szlak zielony odbija w lewo, a czerwony za którym podążamy na wprost, czeka nas teraz kilkanaście minut intensywnego podejścia pod Kiczerę.
strona 1 strona 2 strona następna powrót do góry strony
opis trasy: Palenica Białczańska – Morskie Oko - Rówień nad Kępa (Wolarnia) - Świstowa Czuba - Dolina Pięciu Stawów Polskich – Dolina Roztoki – Palenica Białczańska
opracowanie:
Sebastian Nikiel
zdjęcia:
zdjęcia wykonano aparatem:
Fujifilm Finepix Hs20 EXR – opis modelu <<tutaj>> / Sony Xperia S (LT26i) - opis modelu <<tutaj>> /