Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych?

Styczeń 25, 2019 0 By nikiel

Każdy przeciętny użytkownik Internetu, kiedy chce z niego skorzystać uruchamia przeglądarkę internetową i wpisuje interesującą go frazę w wyszukiwarkę (najczęściej Google). Nie każdy wie co właściwie wpływa na to jakie strony internetowe otrzyma po kliknięciu przycisku „Szukaj”. Dlaczego ten aspekt jest właściwie takie ważny? Otóż jest to jedna z najistotniejszych spraw dotyczących popularności stron internetowych w wyszukiwarce internetowej. Co wpływa na to, że otrzymujemy właśnie takie, a nie inne strony i skąd mamy pewność, że na tych stronach znajdziemy interesujące na nas treści. To właśnie jest pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce. Aspekt, któremu się dzisiaj zajmiemy.

  1. Jak to właściwie działa?

Wpisując w Google interesującą nas frazę otrzymamy listę stron, które według robota Google najlepiej pasują do tego czego szukamy. Mogłoby się nam wydawać, że ranking jest ustalony z góry, lub że na samej górze pokażą się strony najpopularniejsze z największą liczbą odsłon. Tak jednak się nie dzieje. Po kliknięciu „Szukaj” Google pokaże nam te strony, które według algorytmu Google zawierają najwięcej słów odpowiadających szukanej frazie. Google nie wie czego szukamy, ale wie ile razy słowa, które w pisaliśmy w wyznaczone pole pojawiają się na stronie. Wie, że na danej stronie artykuły zawierają tyle i tyle razy powtórzone hasło i na tej podstawie wie czego szukamy. Oczywiście jest to tylko algorytm i nie zawsze znajdzie to co chce zobaczyć użytkownik. Algorytm Google jest jednak na tyle dopracowany, że prawie w każdym przypadku pokaże nam chociaż przybliżone treści, których się spodziewaliśmy.

  1. Reklamy Google AdWords

Ci, którzy myśleli, że uporządkowanie stron pokazywanych nam przez robota Google nie jest przypadkowa, nie byli całkiem w błędzie. Kilka pierwszych i ostatnich stron internetowych jest sponsorowanych przez Google’a. Usługa Google AdWords nie jest bezpośrednio związana z pozycjonowaniem stron w sieci, ale wpływa na to jakie strony zobaczy przeciętny zjadacz chleba. Jest to po prostu płatna, sponsorowana reklama. Usługa wyświetli na samej górze te treści, które mają jakikolwiek związek z tym co wyszukaliśmy spośród stron internetowych, których właściciele zapłacili za reklamę. To dlatego może się tak zdarzyć, że pierwszy link jaki nam się pokaże będzie całkowicie nie związany z tym czego szukamy. Za to jest to świetna opcja dla reklamodawców i właścicieli stron internetowych, żeby uczynić swoje witryny popularniejsze i częściej odwiedzane, co przekłada się na większe odsłony, czyli pieniądze.

  1. Co wpływa na pozycjonowanie stron w Internecie?

SEM (ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarce) to grupa działań promocyjnych mająca na celu poprawienie pozycjonowania strony. SEM jest pojęciem bardzo szerokim i obejmuje dużo różnych działań promocyjnych takich jak na przykład SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja wyszukiwarki internetowej). Mimo widocznych i niezaprzeczalnych zalet marketingu w wyszukiwarkach nie jest on działaniem, które zawsze będzie związane z osiągnięciem sukcesu. SEM, chociaż nie gwarantuje rozgłosu jest dzisiaj bardzo popularny i wiele stron, które widzimy na samej górze naszego paska wyszukiwania właśnie z niego korzysta.

Ale płatna promocja witryny to nie jedyne rozwiązanie poprawy pozycjonowania naszej strony internetowej. Nie licząc płatnych reklam najwyżej znajdują się strony internetowe, które zostały uznane za najbardziej pasujące. Decyzje podejmuje wcześniej wspomniany algorytm Google’a.

Dokładnie nie wiadomo na jakiej zasadzie działa algorytm, ale powszechnie znane są czynniki, które mają wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Najbardziej popularny podział czynników, (często można się z nim spotkać na różnych forach) jest podział na:

– czynniki związane z treścią strony, jej działaniem, sposobem optymalizacji

– czynniki związane z popularnością strony w Internecie

Algorytm sprawdza: ilość interesującej nas treści na stronie, występowanie słów kluczowych (tych z wyszukiwarki), częstotliwość dodawania nowych artykułów na stronie, obecność słów kluczowych w adresie URL, unikalność treści na stronie i optymalizację kody HTML strony.

Czynniki związane z popularnością strony przedstawiają się następująco. Głównie algorytm bierze pod uwagę odnośniki prowadzące do naszej strony www z innych stron. Im więcej stron jest powiązanych tym wyżej taka strona jest pozycjonowana.

  1. Optymalizacja HTML5 czyni cuda

Dla tych, którzy wiedzą czym jest kod HTML (ang. Hypertext Markup Language – hipertekstowy język znaczników) ten aspekt powinien być dobrze znany. Dlaczego dobra optymalizacja strony to podstawa. Kod HTML buduje stronę internetową od podstaw i to właśnie wewnątrz kodu HTML tkwią rzeczy na których opiera się algorytm Google’a podczas poszukiwań. W wersji HTML5 pojawiły się tak zwane znaczniki semantyczne, które odpowiadają między innymi za lepsze pozycjonowanie strony. Znaczniki te zostały stworzone właśnie dla robota Google’a, a nie dla człowieka. Człowiek wie gdzie zaczyna się artykuł na stronie i nie potrzebuje do tego specjalnego znacznika „

”. Za to algorytm Goggle’a wie co ma z takimi znacznikami zrobić. Ułatwia mu to znacznie pracę, bo widzi podział strony na poszczególne nagłówki, artykuły i dzięki temu wie gdzie pojawiają się szukane przez nas słowa klucze. Dlatego właśnie najważniejszym aspektem pozycjonowania strony w Internecie jest dobrze napisana, zoptymalizowana strona www.